28 noiembrie 2012

Al 49-lea Cannes-Partea a II-a


Un motto al festivalului: oamenii aşa cum nu-i cunoaştem


"Vizionam circa zece ore de filme, deci în medie cinci ore de film pe zi, şi o dată la două zile ne întîlneam şi le discutam.

Toate filmele din selecţia oficială erau văzute de toţi membrii juriului şi apoi, din secţiile paralele, cîte doi vedeam Quinzaine des realisateurs, Un certain regard şi Semaine de la critique.

Eu am fost în secţia paralelă Un certain regard în care erau filme, aş zice eu, chiar mai interesante decît în selecţia oficială, a cărei politică, să-i spunem culturală, era de alternanţă a filmului american, european, cu cel din spaţiul non-european.

Au fost recompensate filmele care ne-au produs o impresie deosebită, autenticul trăirii...Sigur, au fost şi filme de emoţie mai facilă, deşi publicul a aplaudat un sfert de oră un poem, să-i spunem, al unei prietenii imposibile: LE HUITIEME JOUR, de Jaco Van Dormael, Belgia.

Ziua a opta, ziua cuplurilor inexistente, a acelui mongoloid (...) poate (...)  mai normal decît anormalii din lumea noastră. O revalorizare a sensibilităţii, de la o sensibilitate epidermică, îmbrăţişa iarba şi pomii, la o trăire primară a bucuriei sau a pasiunii...nişte momente de o mare poezie filmică.

Toate stereotipurile noastre privind lumea nebunilor, a celorlalţi, au fost dinamitate. Filmul ZIUA A OPTA este o pledoarie superbă de acceptare a diferenţei.

Recompensaţi amândoi cu Premiul de Interpretare masculină, mongoloidul Pascal Duquenne, aflat la al doilea  film, alături de actorul francez Daniel Auteuil, sub regia lui Jaco Van Dormael, au construit un triptic admirabil, al unui, hai să spunem Forrest Gump la cub.

Într-adevăr un motto al festivalului ar putea fi: oamenii aşa cum nu-i cunoaştem.

De la copilul din THE QUIET ROOM (Australia, regia Rolf de Heer) care refuză să vorbească atît timp cît părinţii nu comunică, la privirea confuză a copilului care asistă fără să ştie la uciderea tatălui său mafiot, în filmul LES VOLEURS (Franţa, regia Andre Techine), avîndu-i ca protagonişti pe Daniel Auteuil şi Catherine Deneuve.

De fapt, prezenţa filmului francez a fost destul de substanţială: RIDICULE în regia lui Patrice Leconte a deschis festivalul; un film despre dragostea adolescentină, CONTE D'ETE, de Eric Rohmer; un altul despre demoralizarea sau deruta generaţiei 25-30 de ani, COMMENT JE ME SUIS DISPUTE...(MA VIE SEXUELLE) în regia lui Arnaud Desplechin; şi mult discutatul erou foarte discret -UN HEROS TRES DISCRET-al lui Jacques Audiard, care a şi primit Premiul pentru scenariu."



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu